Monday, March 9, 2009

Micfosoft Word




Menggunakan aplikasi Microsoft Word, saya dan rakan-rakan telah diberikan tugasan supaya membuat brosur@pamplet dan juga buku program. Suatu pembelajaran dan ilmu yang baru kerana selama ini saya hanya menggunakan Microsoft Word ini untuk menaip sahaja. Kini saya mempelajari ilmu baru untuk meluaskan lagi penggunaan program Microsoft Office Word ini.

Pamplet

Berikut saya akan kongsikan sedikit ilmu yang saya pelajari untuk membuat brosure@pamplet:

Langkah 1: klik page layout, kemudian klik pada custom margin.




Langkah 2:Klik pada Landscape supaya kedudukan kertas menjadi melintang,



Langkah 3: Setelah itu, klik columns untuk membahagikan kepada tiga bahagian




Langkah 4: Anda sudah boleh memulakan proses membuat broucher. Gunakan kretiviti anda untuk menghasilkan brosure@pamplet yang menarik.




Buku Program

Dalam membuat brosur atau buku program, sebahagian daripada kita akan memilih perisian Microsoft Publisher kerana ia lebih mudah. Walaubagaimanapun, persoalannya kini, mampukah Microsoft Word diaplikasikan dalam membuat brosur dan booklet?

Saya telah diberi tugas untuk menghasilkan booklet dalam Word. Setelah mendapat sedikit bimbingan, saya dapat menghasilkan buku program tersebut dan sudah tentu…saya membuatnya dengan cantik dan sebaik mungkin. Berikut diterangkan langkah demi langkah untuk membuat bookfold agar apabila hasil kerja dicetak nanti, ia akan menjadi sebuah booklet (buku program) yang sedia tersusun seperti yang dikehendakki.



Klik Page Layout>Margin>Custom Margins. Ubah posisi kertas menjadi Landscape dan mukasurat (pages) menjadi bookfold. Di bahagian paper, ubah ia menjadi saiz A4. Itu sahaja!



Beginilah hasilnya booklet yang sudah saya siapkan. Saya telah menggunakan perisian Microsoft Publisher dan Adobe Photoshop dalam menghasilkan gabungan gambar-gambar agar nampak lebih menarik terutamanya di bahagian muka depan. Saya percaya apabila muka depan sesebuah buku itu menarik, pastinya orang akan berminat untuk melihat isi kandungannya



No comments:

Post a Comment